Blog

Marketing & Buyer Persona

Waarom is een Buyer Persona belangrijk? Alles start bij een concrete doelgroepbepaling om zo een meerwaarde te creëren voor de ideale klant oftewel de Buyer Persona. Eén van de meest voorkomende fouten binnen het marketingwerkveld is dan ook ‘Vertrekken uit jouw product/dienst’. Terwijl jouw klant wacht op de bevrediging van zijn/haar behoeftes, de oplossingen op vragen. Jouw content moet dus vragen van klanten en leads beantwoorden. Dat kan via video’s, visuals, blogs,… Je triggert jouw ideale klant enkel wanneer de content relevant is. Betrokkenheid creëren kun je enkel en alleen als je een concreet Buyer Persona gemaakt hebt.   Wat is een Buyer Persona? Wie zijn ze, wat doen ze en wat drijft hen zei een gerenommeerd reporter ooit. Wie zijn jouw klanten momenteel? Welke kenmerken heeft jouw potentiële klant? Welke karakteristieken zijn noodzakelijk voor jouw ideale klant? Persona’s zijn fictieve personen die gemeenschappelijke karakteristieken hebben en staan voor een doelgroepsegment.   Is een Buyer Persona hebben echt handig? Door de doelgroepsegmentatie zijn is de ideale klant tastbaar. Ze lijsten verschillende kenmerken op zoals rationale en emotionele kenmerken. Ook houd het jou, als ondernemer, scherp. Je denkt verder na over de ideale klant, ontdekt karaktereigenschappen van de huidige klant en

Lees meer »

5 Trends om rekening mee te houden in 2019

De verschillende Social Media platformen heeft de wereld van Marketing op haar kop gezet. Geëvolueerd naar een communicatiekluwen waar zowel KMO’s als grote brands op inzetten. Elk op een eigen manier om het doelpubliek op de meest efficiënte manier te bereiken. Steeds op zoek naar betrokkenheid met de klant/ prospect, durfden meerdere bedrijven mensen aanzetten tot taggen, liken, sharen. Hierover schreef ik in een vorig artikel, de verschillende -baits. Aandacht zoeken en houden is dan ook een ware klus geworden voor ondernemers. Dat verdomse algoritme, hoor ik enkele ondernemers nog zeggen. Dat laatste zinnetje was mijn inspiratie. Een blog over trends op Social Media anno 2019. Trend 1) Vertrouw me – Ik ben een ondernemer Je weet het vast wel. Facebook is regelmatig in het nieuws gekomen, niet altijd superpositief. Toch is Facebook nog steeds groeiende, net zoals elk ander groot platform (Facebook & Instagram, LinkedIn, Pinterest, WhatsApp, SnapChat). Groeiend: Yes. Vertrouwen: Niet voor de volle 100%. Mensen kunnen nogal argwanend zijn over informatie op Social Media. Inderdaad, nog steeds. Daarom is het erg belangrijk om in elke post een meerwaarde te creëren voor jouw doelgroep. Adverteer of promoot je? Zorg voor een specifieke targetting. Hierdoor krijg je een publiek

Lees meer »

Het Facebook algoritme

Hoe blijf ik zichtbaar op Facebook? Je hebt het wel eens gehoord. Het algoritme is veranderd, Marc verandert de spelregels of 10% van mijn vrienden ziet mijn post. Marc Zuckerberg omschreef het nieuwe algoritme zo: ‘To encourage meaningful social interactions with family and friends over passive consumption. As a result, you’ll see less public content, including news, video, and posts from brands.’ In het Nederlands: ‘Het algoritme zorgt ervoor dat Facebook-leden meer te zien krijgen van vrienden & minder berichten van merken en adverteerders’. Maar waar wat kunnen bedrijven doen om de online zichtbaarheid te vergeten? Dat bespreken we in deze blog. LIKE-REACTIE-DEEL Het algoritme vindt interactie enorm belangrijk. Denk aan likes, reacties en deelacties. Afhankelijk van de hoeveelheid interactie wordt het bericht vaker of minder getoond op de tijdlijn van jouw eventuele fan.   FAN: WAAR BEN JE DAN? Geografische ligging speelt ook een grote rol. Facebook-gebruikers zien eerder content van bedrijven die bij hun in de buurt gevestigd zijn. Goed nieuws voor de lokale economie! Let wel, het goed instellen van de locatie op de bedrijfspagina en het geotaggen in berichten is dus nog belangrijker.   ALGORITME TEGEN CLICKBAIT – SHAREBAIT – CLICKBAIT Dit zijn berichten waarin expliciet

Lees meer »

Bericht Promoten vs. Advertentie

Wanneer kies je voor ‘Bericht promoten’ en wanneer kies je voor ‘Advertentie’?   Het promoten van een Facebook-bericht is eenvoudig en vaak erg verleidelijk, omdat het enorm snel ingesteld is. De enige handelingen die je doet is op de knop ‘Bericht promoten’ drukken, enkele opties instellen en klaar is kees! Ook zie je regelmatig hulp van Facebook voorbijflitsen. Het bekende vlammetje (nee, niet Tinder) dat onder een foto staat met het opschrift ‘Zorg voor meer vind-ik-leuks’ etc. Dat betekent dat het bericht organisch goed scoort ten opzichte andere posts én nog potentieel heeft (tegen een klein budget) om het bereik te vergroten. Wanneer zet je een Facebook-advertentiecampagne in? Het maken van een volledige advertentiecampagne is net wat meer ‘Advanced’ dan een bericht promoten. In de ‘making of’ steekt iets meer tijd & alles is meetbaar op elk niveau (campagne-en advertentieset). Deze advertentie maak je in Business Manager. Een doel is key bij een advertentiecampagne, dit gaat dus ook veel verder dan een bericht promoten. Denk aan: ‘Merkbekendheid, verkeer, appinstallaties, conversie,…’ Noteer het doel op basis van jouw ideale klant, target hier diep op zodat je kwalitatief engagement krijgt. Ben je nieuwsgierig naar het inzetten van promoties-advertenties? Contacteer Sven.

Lees meer »

Volgers genereren

Ben je benieuwd hoe je volgers kunt genereren? Liefst geen gekochte likes maar mensen die écht betrokken zijn tot jouw bedrijf? Fans, ambassadeurs, vrienden, mensen die je steunen door dik én dun? Bekijk dan regelmatig jouw statistieken en bekijk waar het mis ging. ❌ Heb je jouw contentstrategie aangepast? ❌ Heb je een probleem niet kunnen oplossen en wordt dit jou kwalijk genomen? ❌ Was diegene nooit echt betrokken? ❌ …. Er zijn duizend-en-één mogelijkheden. Regelmatig jouw statistieken checken geven alvast inzicht op het engagement-proces.

Lees meer »