Het Facebook algoritme

Hoe blijf ik zichtbaar op Facebook?

Je hebt het wel eens gehoord. Het algoritme is veranderd, Marc verandert de spelregels of 10% van mijn vrienden ziet mijn post. Marc Zuckerberg omschreef het nieuwe algoritme zo: ‘To encourage meaningful social interactions with family and friends over passive consumption. As a result, you’ll see less public content, including news, video, and posts from brands.’ In het Nederlands: ‘Het algoritme zorgt ervoor dat Facebook-leden meer te zien krijgen van vrienden & minder berichten van merken en adverteerders’. Maar waar wat kunnen bedrijven doen om de online zichtbaarheid te vergeten? Dat bespreken we in deze blog.

LIKE-REACTIE-DEEL

Het algoritme vindt interactie enorm belangrijk. Denk aan likes, reacties en deelacties. Afhankelijk van de hoeveelheid interactie wordt het bericht vaker of minder getoond op de tijdlijn van jouw eventuele fan.  

FAN: WAAR BEN JE DAN?

Geografische ligging speelt ook een grote rol. Facebook-gebruikers zien eerder content van bedrijven die bij hun in de buurt gevestigd zijn. Goed nieuws voor de lokale economie! Let wel, het goed instellen van de locatie op de bedrijfspagina en het geotaggen in berichten is dus nog belangrijker.  

ALGORITME TEGEN CLICKBAIT – SHAREBAIT – CLICKBAIT

Dit zijn berichten waarin expliciet wordt gevraagd om een reactie, een tag of een klik. Facebook legt de nadruk dus volledig op oprechtheid van interactie en straft engagementbait, clickbait, tagbait,… volledig af. Facebook wordt beter in het herkennen van dit soort content mét software voor beeld als tekst.  

CONTENT IS KING

  • Inhakers: Durf in te haken op trends. De kans is groter dat berichten gedeeld worden omdat trends leeft bij de Facebook-gebruiker.
  • Reflecteer jou en jouw bedrijf op Social Media en speel in op beleving. Vermijd clickbait en engagementbait.
  • Varieer in type content: afbeeldingen, tekst, links, video, livesteam,…
  Het nieuwe algoritme zorgt ervoor dat ondernemers en paginabeheerders nét iets verder moeten kijken dan ze voordien gedaan hebben. Door het nieuwe algoritme verschijnt er meer waardevolle content op Facebook, wat een positief gevolg is van het algoritme. Een contentstrategie met een sterke contentplanning is een must voor elke Facebook-pagina.    
Write a comment