fbpx

Hoe leidt een copy tot conversie?

In deze blog geef ik je graag uitleg waarom het belangrijk is een goede, correcte en duidelijke copy te schrijven. En een aantal tips waarmee jij onmiddellijk aan de slag kan!

In één van mijn voorafgaande artikels ‘Van websitebezoekers naar klanten’ besprak ik eerder al de triple C. Waarvoor één C staat voor Catchy tekst. Mensen onthouden 80% van wat ze zien, 20% van wat ze lezen en 10% van wat ze horen.Gebruik daarom een Catchy tekst in combinatie met een Crazy Visual om jouw bezoeker te betrekken met jouw boodschap. Verplaats jezelf in de schoenen van jouw bezoeker en denk waar je hen mee kunt helpen.

From the start –

Het spreekt voor zich dat je een onderwerp kiest dat jou ligt, past bij je doelgroep én waar jij genoeg over weet. Enkel zo kan je jouw lezers  inspireren, bijleren of entertainen. Sta 100% achter hetgeen je deelt en doe nog extra research over de gekozen materie.

To the point–

De inleiding moet aantonen waar de rest over zal gaan. Dit kan een directe zin zijn over de kern van de zaak, een vraag die de lezers bezighoudt of een doordachte aandachtstrekker. Wat je ook kiest, laat het bij jouw schrijfstijl passen en zorg ervoor dat het interesse wekt om verder te lezen. 

Blijf trouw aan jezelf –

Dit vind ik persoonlijk heel belangrijk. Mensen bekijken jouw content omdat ze graag lezen en zien wat jij doet. Blijf dus jezelf en schrijf steeds in dezelfde stijl. Creëer jouw eigen en dus unieke stijl. Eigenheid is the key!

Maak het overzichtelijk –

Rust en ordelijkheid in een copy is een must. Is jouw tekst een wirwar van woorden? Dan zal de lezer snel afhaken. Het gebruik van titels, puntjes, ezelsbruggetjes en opsommingen maken het duidelijk en aangenaam om te lezen. Bouw aan een overzichtelijke uitstraling door alinea’s, kleurcontrast en cursieve woorden.

Formeel en informeel –

Is de tekst zakelijk of nét niet? Kies de gepaste schrijfstijl en houd dit ook consistent aan. Zo gaat de belangrijke informatie niet verloren bij een zakelijke tekst en komt een luchtige copy niet té serieus over zodat het prettig blijft om te lezen.

1 ding tegelijk –

Bespreek één onderwerp tegelijk. Dit hoort ook bij overzichtelijkheid maar ik neem deze apart omdat ik het zó belangrijk vind. Veel mensen proberen in één tekst 101 zaken tegelijk te behandelen. Dit is verwarrend en écht onnodig. Als je de mensen wilt meepakken in je verhaal, bespreek je best 1 specifiek onderwerp. Zo blijft jouw boodschap beter plakken!

Short and powerfull –

Behalve het schrijven van blogs, nieuwsbrieven en artikels, blijft het heel belangrijk dat je ook aandacht besteedt aan korte teksten zoals een catchy beschrijving bij een foto op social media. Doe ook dit steeds in je eigen, unieke stijl.

Ga direct aan de slag met deze tips, lukt het toch nog niet goed of ben jij op zoek naar een copywriter?

Write a comment