fbpx

DE VEERKRACHTIGE ONDERNEMER

2020 is voor vele ondernemers geen droomjaar geworden. Velen zijn getroffen door de coronacrisis maar ook andere redenen kunnen leiden tot een mindere periode van het bedrijf.

We weten niet wat we nog op onze weg tegenkomen. Helaas gaan veel bedrijven de komende tijd moeten vechten tegen negatieve cijfers.  Ik wil jullie een duwtje in de rug geven en deel graag mijn kennis over marketing. In deze blog vind je enkele nuttige tips!

1. Waardeer je trouwe klanten.

Alles is onzeker! We weten niet hoe lang de crisis nog zal duren, wat de oplossing zal zijn en hoe hard jouw zaak hier onder zal lijden. Maar één ding is belangrijk: ‘Blijf jouw trouwe klanten onderhouden’. Zij zijn één van de steunpilaren van jouw bedrijf en we hebben hun nodig. Blijf hierin investeren want klanten brengen klanten mee.

Tip: Het werkt echt! Houd je klanten op de hoogte door authentieke content. Laat weten wat jouw bedrijf doet om hen op een veilige manier verder te helpen. Dit kan perfect via mail, een social media post maar ook een persoonlijke brief.

2. Blijf niet met de pakken zitten.

Je doet al jaren hetzelfde. Je bent een gewoontedier. Jouw aanpak heeft altijd gewerkt.

Dan is het heel moeilijk om opeens een andere visie te ontwikkelen. Moeilijk – maar zeker niet onmogelijk. Door deze periode is één woordje me heel erg opgevallen en dat is veerkracht. Een goede ondernemer moet veerkrachtig zijn. Dit wil zeggen dat ze aanpassingsvermogen moeten hebben. Hierdoor kunnen ze omgaan met stress en angst waardoor problemen aangepakt worden. Laat de moed niet laten zakken en ga door om je doel te behalen.

Tip: Om veerkrachtig te worden moet je stilstaan bij de problemen. Een juiste analyse zorgt voor de beste aanpak. Zoek hulp bij de juiste personen, soms is een specialist nodig. Vegeet vooral niet te genieten van de positieve kanten van het ondernemen.

3. Hou je eigen mensen op de hoogte

Ook voor jouw werknemers zijn de tijden onzeker. Zorg ervoor dat iedereen van de equipe juist is geïnformeerd. Zo vermijd je dat je wordt overladen met vragen en kan jij je focussen op het ondernemen.

Tip: Stel een duidelijke nieuwsbrief op zodat iedereen op één lijn zit. Één duidelijke briefing voor iedereen!

4. Go online

Online is the place to be. Knoop het in je oren! Het is de belangrijkste manier waarop jouw bedrijf zich kan profileren. Hierdoor ben én blijf je zichtbaar op de markt. De maatregelen van de overheid hebben ervoor gezorgd dat de deuren tijdelijk moesten sluiten. Andere zijn enkel beschikbaar op afspraak of voor afhaling. Hierdoor is het een must om jouw bedrijf op de online kaart te zetten. Afhankelijk van jouw onderneming kunnen de verschillende online-kanalen worden ingezet. Soms is enkel facebook voldoende om het gewenste doel te behalen. Bij andere onderneming is een website, webshop en instagrampagina een must. Voer een juiste analyse uit.

Tip: Het is nooit te laat om te beginnen met online marketing. Veel ondernemers denken dat dit geen verschil zal maken. Een hele grote fout want zo blijf je stilstaan. Uit cijfers en mijn persoonlijke ervaring blijkt dat leads al snel verdubbelen. Enkel door social media goed in te zetten, krijg je een pak meer websitebezoekers.

5. Een juiste aanpak is nodig

Helaas ben jij niet de enige die het online-pad gaat betreden. Er is voor klanten genoeg vis in de onlinevijver. Maar het is wel heel belangrijk om jezelf ook te begeven in deze vijver. Hoe en waarom?

Vergeten worden, is de doodsteek. Zet jezelf op de kaart.

Inspireer anderen. Zo gaat jouw onderneming met de aandacht lopen.

Jaag klanten niet weg door overposting. Een goede regelmaat is the key.

Verleid jouw volgers met leuke foto’s van het product. Dit doet kopen.

Erken waar je goed in bent en probeer niet ALLE trends te volgen. Blijf trouw aan jezelf.

Roep om hulp van een professional als jouw doelen niet behaald worden.

Tip: Laat jezelf begleiden als je de kennis (nog) niet hebt. Er gaat veel geld verloren aan marketing door te adverteren zonder de juiste knowhow. Dit is een verspilling en het doel wordt niet behaald.

6. Neem een online coach

Een online coach is iemand die jouw bedrijf onder de loep neemt en een correcte analyse uitvoert. Hij bekijkt de cijfers en denkt na over de juiste aanpak. Hij vertelt jou wat jezelf al kan doen en waar iemand professioneel voor nodig is. Hij is erop uit om nieuwe leads te bekomen.

7.Wat kan ik voor je doen?

Komende weken deel ik bruikbare tips via mijn Instagram, Facebook & LinkedIn.

Deze zijn onmiddellijk toepasbaar en nuttig voor iedereen die graag onderneemt.

Ik beantwoord graag al jullie vragen via mijn website, instagram- of facebookpagina.

Keep it safe.

Write a comment