fbpx

Hoe creëer je herkenbaarheid binnen jouw hele team?

Deze blog kunnen we opsplitsen in 2 categorieën. Enerzijds visuele herkenbaarheid, anderzijds de etiquette van het bedrijf.

Visuele herkenbaarheid  – zorgen dat je herkend wordt. Hierbij zijn de volgende 5 puntjes belangrijk.

1.  Dress to impress

Komen jouw medewerkers vaak in contact met klanten? Dan is een verzorgd voorkomen zeer belangrijk. Het logo of de naam van het bedrijf op de kleding, zorgt voor herkenbaarheid. Alle bedrijfskledij in dezelfde kleur, zorgt voor uniformiteit. Voor iedere functie binnen het bedrijf kan een verschillend kledingstuk nodig zijn. Eenzelfde ontwerp als bedrukking geeft de eenheid van jouw bedrijf weer. Een ontwerp nodig mail naar (linkje naar socialmediakrak)

2. Het zit in de details

Kleine details tillen het karakter van jouw bedrijf onmiddellijk naar een hoger niveau. Zorg dat ook de kleine dingen kloppen met de stijl die je hanteert. Denk aan:

  • Mondmaskers (niet meer weg te denken tegenwoordig) met het logo.
  • Pennen met de naam van het bedrijf
  • Een badge met een leuk design
  • Gepersonaliseerde offertemappen
  • Een unieke gadget om mee te geven aan de klant
  • Winkelzakken die in het oog springen

3. Visitekaartje

Zorg voor een goed concept. Iedere medewerker krijgt hetzelfde visitekaartje met zijn/haar functie en gegevens op. Kies voor een strak design, zodat de informatie duidelijk blijft.  Geef correcte info en hou het visitekaartje up-to-date. Een potentiële klant moet snel en makkelijk contact kunnen opnemen met de juiste contactpersoon.

4. Let’s get social

Social mediakanalen zijn o-zo belangrijk! Iedereen leest reviews en zoekt naar informatie

– ook jouw potentiële klant. Medewerkers horen fier te zijn op hun job. Studies bewijzen dat gelukkige medewerkers informatie van hun werkgever graag delen op sociale media. Maak de medewerkers attent op een goed voorkomen op Instagram en Facebook. Een linkedin-profiel is onontbeerlijk voor commerciële mensen in de b2b-wereld. Hanteer ook hier dezelfde stijl op de pagina van iedere medewerker.

5. Bedrijfswagen

Dit omvat meer dan het merk waarmee jouw personeelsleden rondrijden. Door een opvallende wrap of sticker word je gezien. Het spreekt voor zich dat de auto proper moet zijn. Op de baan kan je ook slechte reclame maken. Zorg er daarom voor dat men zich aan de wegcode houdt en zich hoffelijk gedraagt.

Etiquette – Dit gaat verder dan tutoyeren en vousvoyeren.

1. Mensen, geen robots

Iedereen heeft zijn eigen karakter en stijl, dit maakt een bedrijf uniek. Elkeen heeft zijn eigen sterktes en daarom is hij/zij in dienst genomen. Wél zijn er basisregels die verschillen van bedrijf tot bedrijf en dit noemen we de etiquette.

2. Zakelijk of familiair?

Maak een duidelijke keuze. Staat jouw onderneming voor sereniteit of eerder voor huiselijkheid? Wil je gezien worden als hip en trendy of eerder als klassevol en rustig?

In een kapperszaak of een hip restaurant gaan ze je anders benaderen dan bij een begrafenisondernemer. Dit spreekt voor zich.

3. Duidelijke regels

Maak duidelijk aan iedereen wat kan en niet kan. Laat weten hoe klanten benaderd worden.

Iedere werknemer dient een klant met hetzelfde enthousiasme, gevoel en niveau te behandelen. Dit met een eigen unieke touch.

4. Analyseer en corrigeer

Geef feedback en corrigeer waar nodig. Eenheid is belangrijk en deze bereik je door de nodige teammeetings in te lassen. Tijdens een meeting met het volledige team zie je in welke richting de neuzen staan én welke neuzen bijgedraaid moeten worden. Bespreek hoe je problemen aanpakt en leer van elkaar.

5. Hou het professioneel

Kies je voor de familiaire aanpak? Houdt dan steeds werk en privé gescheiden. Knoop dit in de oren van jouw medewerkers. Té close worden met klanten is onprofessioneel.

Uniformiteit is een proces. Neem hier voldoende tijd voor en stel bij waar nodig. Dit zorgt voor herkenbaarheid en GEZIEN worden is wat we willen!

Write a comment