fbpx

Tekst (on)nodig op social media?

Wereldwijd worden er dagelijks miljoenen beelden via Social Media gedeeld. Gaat jouw bericht op in de massa of bereikt het jouw doelgroep? Jouw post voorzien van een goede copy om de juiste personen te bereiken, dat is nodig!

In deze blog deel ik graag mijn kennis en ervaringen over het gebruik van korte teksten en hashtags. De voordelen worden snel duidelijk wanneer je de nodige aandacht hieraan besteedt.

Per platform varieert de belangrijkheid van tekst. Al zien we wel een rode draad in het nut van teksten over heel het social media-landschap.

Tip 1. Trigger

De eerste regel zorgt ervoor dat jouw volledige tekst gelezen wordt of net niet. Kies dus voor één of meerdere sterke woorden. Een krachtige zin als blikvanger mét eventueel een passende emoji. Laat hierna een opening als je nog een miniblog wil creëren.

Tip 2. Miniblog

Deel je een aanbieding, een weetje, productinformatie of bedrijfsinformatie? Dat kan in de tekst bij de foto. Zorg ervoor dat je to-the-point komt. Maak het interessant en deel content  waar jouw volgers iets aan hebben. Bespreek één thema per post anders wordt het verwarrend en verlies je de aandacht.

Tip 3. Hashtags

Kies hashtags waar jouw  specifieke doelgroep mee bereikt. Een meubelfabrikant die inzet op de hashtags #hair #dress #ootd, misloopt haar doel. Gebruik zoveel mogelijk hashtags om een zo groot mogelijk bereik te verkrijgen. MAAR kwaliteit boven kwantiteit.

Tip 4. Lettertype

Spring in het oog met een ander lettertype, hoofdletters of vetgedrukte tekst. Dit kan via deze link: igfonts.io

Houd wel rekening met de huisstijl, wijk hier nooit van af.

Tip 5. Link in bio

Het is heel nuttig dat je via deze weg jouw volgers kan doorlinken naar de website, blog of webshop. Bij een foto geef je een korte uitleg over de blog & beschrijf je waarom men de blog moet lezen. Sluit af met als afsluiten ‘link in bio’.

Het is bewezen dat er veel op deze linkjes wordt geklikt!

Tip 6. Praten is zilver, zwijgen is goud

Denk goed na waarover je iets wilt delen. Niet iedere post vraagt om een uitgebreide tekst. Straffe teksten zetten een visual kracht bij. Lange saaie teksten gaan hun doel voorbij en worden niet gelezen. Schrijf dus niet om te schrijven. Schrijf om jouw volgers te inspireren.

Tip 7. Maak nieuwsgierig

Deel niet alle informatie via Social Media. Potentiële klanten klikken niet door naar de website (of andere kanalen) en zo verlies je ze het uit het oog. Vertel genoeg om nieuwsgierig te maken maar vertel niet elk detail.

Tip 8. Spontaan

Blijf steeds jezelf. Deze tip herhaal ik regelmatig in mijn blogs omdat het zo belangrijk is. Jouw volgers lezen en bekijken jouw content omdat ze dit interessant vinden. Een spontane tekst is leuker om te lezen dan een tekst wat niet strookt met jouw bedrijfsnormen. Steek aandacht in wat je de digitale wereld instuurt maar blijf trouw aan jezelf.

Tip 9. Reageer en sla een praatje

Stel open vragen zoals: ‘Welk onderwerp lijkt jou interessant voor mijn volgende blog?’ Zo krijg je meer interactie met je publiek. Als bezoekers de moeite doen om te reageren, laat dan weten dat je dit hebt gelezen. Reageer snel op berichten en klik ook op ‘Vind ik leuk’. Zo krijg je wederzijdse interactie.

Tip 10. Start met de Why?

Waarom wil ik dit vertellen? Waarom plaats ik deze tekst? Waarom deel ik deze visual? Waarom zal mijn potentiële klant dit lezen? Stel jezelf deze vragen bij het delen van content. Zo kom je erachter of je nuttige content gaat delen.

Extra:

Een analyse is steeds nodig om te weten wat voor jouw doelgroep werkt. Het is belangrijk om regelmatig te achterhalen wat jou de meeste leads bezorgd.

Het grootste voordeel is dat je jouw toekomstige klanten kan bereiken. Een straffe tekst zal inspireren, motiveren en aanzetten tot community management.

Meer weten hoe een tekst leidt tot conversie? Lees dan deze blog.

Write a comment