5 Trends om rekening mee te houden in 2019

De verschillende Social Media platformen heeft de wereld van Marketing op haar kop gezet.
Geëvolueerd naar een communicatiekluwen waar zowel KMO’s als grote brands op inzetten. Elk op een eigen manier om het doelpubliek op de meest efficiënte manier te bereiken.

Steeds op zoek naar betrokkenheid met de klant/ prospect, durfden meerdere bedrijven mensen aanzetten tot taggen, liken, sharen. Hierover schreef ik in een vorig artikel, de verschillende -baits. Aandacht zoeken en houden is dan ook een ware klus geworden voor ondernemers. Dat verdomse algoritme, hoor ik enkele ondernemers nog zeggen.

Dat laatste zinnetje was mijn inspiratie. Een blog over trends op Social Media anno 2019.

Trend 1) Vertrouw me – Ik ben een ondernemer

Je weet het vast wel. Facebook is regelmatig in het nieuws gekomen, niet altijd superpositief. Toch is Facebook nog steeds groeiende, net zoals elk ander groot platform (Facebook & Instagram, LinkedIn, Pinterest, WhatsApp, SnapChat). Groeiend: Yes. Vertrouwen: Niet voor de volle 100%.

Mensen kunnen nogal argwanend zijn over informatie op Social Media. Inderdaad, nog steeds. Daarom is het erg belangrijk om in elke post een meerwaarde te creëren voor jouw doelgroep. Adverteer of promoot je? Zorg voor een specifieke targetting. Hierdoor krijg je een publiek wat geïnteresseerd is in jouw business, met als gevolg dat er meer kwalitatieve volgers komen. Kwalitatieve volgers die je een meerwaarde kunt geven & vertrouwen mee kunt opbouwen.

Trend 2) Social Media is Storytelling!

Van levenservaringen tot mijlpalen. Social Media zorgt ervoor dat we deze verhalen kunnen delen met onze vrienden-familie-kennissen. Eerst via tekst & foto’s. Al is het belangrijk om de evolutie in videomarketing in het oog te houden. Door de opkomst door video’s is er een deur geopend naar directheid. Een video voelt écht, direct & persoonlijk. Vergeet mooie visuals niet, houd wel rekening met video.

Trend 3) Story over het bedrijf

Net zoals storytelling op Social Media is het belangrijk om de omgeving mee te nemen in de bedrijfscultuur. Al zijn het waarden & normen, missie & visie of een company mantra een bedrijfsverhaal is noodzakelijk. Wanneer een onderneming zich positioneert mét een verhaal onthoudt de omgeving de desbetreffende onderneming makkelijker.  Reflecteer dus het DNA van het bedrijf op Social Media.

Trend 4) Kwaliteit en creativiteit > kwantiteit

Ondernemers hebben vaak het gevoel: ‘Hoe meer hoe beter’. De omgeving moet me véél zien, het maakt niet uit op welke manier.
Dat is in 2019 verleden tijd.
Door het wisselend algoritme zorgt Facebook ervoor dat jouw update wordt bekeken door de meest kwaliteitsvolle mensen. Het plaatsen van meerdere posts per dag of 1 post per dag wordt eerder gezien als spam dan een kwalitatief bericht.

Trend 5) Het gezicht achter het bedrijf

Ook wel Personal Branding genoemd. Personal Branding wekt vertrouwen, zeker voor KMO’s. Durf dus voor de camera te springen, de omgeving verwacht je!


Waar moet ik nog op letten?

Write a comment